Thursday, 26 May 2011

Mari berkenalan dengan Anggur dan Ribena Malaysia..hehe



Ok, tadik kita dah berkenalan dengan loceng anginkan...apa orang panggil loceng angin dalam bahasa omputih???????? WIND CHIME!!!!!!!!!Pandai...hehehe...

Sekarang ni,aku nak perkenalkan pulak satu buah yang aku baru jumpa tadik...cewah. 

Buah ni antara buah yang banyak terdapat di kawasan2 Utara ja tau...Sebelum aku cerita banyak2,meh kita tengok dulu rupa buah ni....








Tu diaaaaa....mai dah..... Nila buah Keriang Dot... Ha..canggihkan nama dia siap ada Dot2 lagik.. Dah macam domain internet plak,mujuq takdak My lagik...kahkahkah.

Tapi akukan, aku tak sebut tau buah ni ikut ejaan dia, KERIANG...aku sebut..GHIANNNNG DOTTT!!!  Try ikut aku sebut buah ni...GHI....YANG.....DOT. ha..kalau dah boleh sebut ni...luluih dah cakap utagha..hahahaha...

Tapi ampa nak dengaq dak mat salleh sebut buah ni camana...hehehe..klik SINI


 Cantikkan buah ni..Macam anggur pun ada..
Buah ni mempunyai khasiat untuk menurunkan kandungan gula dalam darah tau...ha,bukan untuk makan saja2 ja...boleh jugak wat ubat untuk orang yang ada penyakit kencing manis...



Rasa dia pulak, ehm...AGAK manis-manis,masam-masam, kelat-kelat sikitla...dalam dia lebih kurang macam buah anggurla,cuma bijik dia besaq,anggur punya bijik kecik2kan...


Bijik dalam buah Keriang ni boleh dikeringkan, pastu tumbuk-tumbuk...dan boleh dibuat ayaq minuman...Tapi, yang ni aku tak pernah cuba lagilakan.Walaubagaimanapun, aku yakin,kalau kita bersungguh-sungguh wat kajian tentang buah Keriang Dot ni mesti banyak lagik penemuan tentang khasiat dia dalam bidang perubatan..Manala tahukan,entah-entah buah ni berupaya untuk mencegah Kanser ataupun AIDS...Siapa tahukan..



 Untuk pengetahuan anda semua, buah Keriang Dot ni sebenarnya hanya berbuah sekali setahun..sekitar bulan April sehinggalah Mei...


 Bentuk dia selalu bujuq, tapi ada jugak yang bulat macam kat tangan aku ni....hehe..



Ha, amacam?? Dah kenal dahkan buah Keriang Dot ni? Yang aku tunjuk tu bersaiz yang sederhana tau,ada lagik yang lagik besar dari tu...Tapi buah ni,xramai yang tahu...dah hampir pupus kata orang...So, wanna try " the grape of Malaysia"???? Let's try...at least once!Nak rasa,maila Perlis na...hehe.. Bye2



13 comments:

Munira Shaari said...

cam sedap je ..nnt bukak sem bawa ek nk rasa hehe

JANNAH means Heaven said...

bukak sem tu dah bulan sembilan ceq ooi,dah bukan musim dia...hehe..beli ja anggur,awakkan kaya...hehe

nUrUL NaDiA said...

nak cikit...mcm sedap jer...heehe..manis2 masam....

JANNAH means Heaven said...

Nak ka...boleh...maila sini...hehe

DiA said...

kat india ada buah tu!

JANNAH means Heaven said...

Oooo..depa panggil buah apa wey?

DiA said...

jamun kot. haha

JANNAH means Heaven said...

oooo..yaka..jamun...kahkahakah...dah macam jambu plak...bila blik Malaysia...singgahla rumah kami...eh taukan,mak hazrinadia dah meninggal?

Anonymous said...

mmg betul dlm bahasa urdu/hindi nama buah ini ia lah JAMUN.

Bella Jhre said...

Salam. nak tanya mcam mana nak dptkan buah ni?

zackmohd said...

Kat hutan melintang perak..depan kedai runcit orang india..tepi jalan jer...dari simpang trafik light bagan datoh dlm 2km..sebelah kiri june 2014...tengah berbuah lebat..

azamaju sprayworks said...

Lama X jumpa buah ni

SUSI said...

Boleh request tak? hari-hari selalu ada take?