Sunday, 15 May 2011

~Travelog seekor anak burung~

Aku seekor anak burung yang masih tidak tahu untuk terbang..
Ibuku berpesan yang aku masih tidak boleh terbang kerana sayapku yang masih lemah..

Suatu hari..aku melihat anak-anak jiranku sudah mula terbang ke sana ke mari..
Aku merasa amat cemburu dengan mereka..Lalu dengan senyap-senyap,aku keluar dari sarang untuk terbang...

Tiba2...

_

_

_

_


 Gedebuuushhhhhhhh!!!


Aduiiiii...Sakitnya...aku terhempas dalam kepoh ayam di kawasan rumah Jannah...Ketika itu Jannah sedang duduk di atas kerusi malas..Mungkin kerana bunyi bising, dia bingkas berjalan mendapatkan aku yang terbaring kesakitan..Aku tidak boleh berbuat apa-apa kerana badanku terlalu sakit untuk bangun..Aku berdoa,semoga budak ini tidak membuat apa-apa kepadaku..


Apabila Jannah memegang aku...Aku  meronta-ronta minta dilepaskan..Aku sangat takut melihat dia...Tanpa disedari, sedang aku cuba melepaskan diri, tiba-tiba aku terjatuh dalam  bekas yang mengandungi air kelapa...Hampir sahaja aku lemas dalam lautan air kelapa itu....

Sambil mengejek aku, (padan muka!!) kerana cuba melarikan diri, Jannah menyelamatkan aku..huhu..menciiik tauu!!

Jannah mengugut untuk menyuapkan aku kepada kucingnya sekiranya aku cuba melepaskan diri...huhu...

Menyedari aku yang kesejukkan dan menggeletar, Jannah segera membalut aku dengan  kain buruk..

 Sejuuukkk gila...Menyesai aku buat-buat nak lari tadi...ggggggggg..

Aku sangat rindukan mak dan ayah aku....Mak...Abah...Maila amik ceqqqqqqqqq...Ceq  injured!!!! sob sob sob..


Sambil merenung masa depan yang tak tentu...Aku menyimpan keinginan untuk belajar terbang...Yaaa.. Gagal sekali bukan bermakna gagal untuk selama-lamanyakan..Chaiyuk2!!

Berkali-kali aku belajar terbang...Sampaila ada sekali itu aku dah agak pandai terbang....Jannah cakap aku sangat degil...Tapi aku nak belajar jugak sampai aku pandai........






Dan akhirnya, pada hari tu jugak..........Aku berjaya jugak terbang..........Bye2 Jannah....
Thanks for everything birdie.....U taught me about life...Don't give up okay...If you want to achieve something,no matter what people told you..Just go for it!! Safe journey birdie!! and goodbye!!!


To my cousin Adibah Abd Halim, Never give up okay...Lagu dalam blog ni untuk  Dibah;-)

4 comments:

man yusoef said...

dulu time kecik2 suka jugak bela burung2 yang kehilangan ibu bapa ini...tapi ntah la, asyik mati jek pastu...

JANNAH means Heaven said...

memang susah pun nak bela burung yang yatim piatu ni..dia cepat sejuk..sebab tu kena tgk betui2..mak ayah dia ja pandai jaga..

Munira Shaari said...

hidup lg x burung 2 d'bwh p'jagaan awk jannah??

JANNAH means Heaven said...

dia eksiden kejap ja...pastu,dia macam tak putus asa nak terbang..dia terbang,jatuh,terbang jatuh,terbang plak jatuh..pastu dia terbang sekali lagik..hilang,saya tak jumpa dah...saya rasa dia dah pergi KL dah kot..amik Short sem..hehe..xtahula kat mana dah dia..