Tuesday 17 July 2012

Apa yang saya makan dan xmakan di Korea=)

Harini..nak kongsi serba sedikit tentang makanan2 yang pernah aku tengok dan ada yang aku makan di sana...Hui..poyokan minah ni..dah 3 minggu balik Korea pun nak cerita2 lagi...pergi seminggu ja pun..hehe..Wut..evaaah!!Harini ada spot check kat sekolah,diorang ajak aku join terjah,hehe..(tetiba)..

Secara jujurnya,kalau ditanyakan nama2 kebanyakan makanan2 kat  Korea ni,aku xberapa fasihla kan sebab asal hidang ja terus masuk perut,jadik xsempat nak tanya pelayan tu apa yang dihidangkannya(serius,kat Korea memang rasa lapaq 24 jam)..hehe..lagipun nama makanan korea ni pelik2la sikit..Dakjuk,Bulgogi,Bibimpap, Ddukbokkie,..haha..ganas kan nama nya..ko hado? (Errr.. kesemua nama makanan2 yang aku tuliskan ni,semua aku xmakan..hehe)

Ok..ni sotong kering..sedap makan ngan sos cili Adabi..ceee..iya2 jakan..ehm..ni aku jumpa waktu kat Jeju..Jeju ni biasala..makanan laut belaker

Sampai sekarang aku masih tertanya2 ni apa benda...Aku assume ni macam isi ikan yang dikeringkan...xpun jellyfish kering... eh ye..ker?hehe
            
Ni sedap kalau makan ngan nasik arab...bahaha..aku rasa ni ulat goreng..nampak sedap jugakkan kekadang..

semua makanan di atas tidak dimakan pun oleh aku..Berikut merupakan makanan yang aku makan=)

Sekali,tengah2 lapaq,dia bagi makan ni..Pelbagai jenis dalam kuantiti yang sederhana..Apalagi,moh kita makan bersila!!
Rumput rampai belaker..hehe
Kebanyakannya terdiri daripada sayur-sayuran,cendawan dan lain2..
Rasa macam teloq dadar...tapi macam liat dan manis2 sikit..hehe...Cerita rasa jalah na,nama dia aku kurang arif..
Ehm...steamboat serba rasa...hehe
Nasi yang bagi aku cam kepulut-kepulutan sikit tekstur dan rasanya..
Siput gondang...eh tak2..Siput2..hehe..Kawan2 aku ramai yang surrender xmau makan bila tgk rupa dia yang agak eksotik ni...Tapi aku mkan ja...saja nak rasa..ehm..rasa dia macam ok2 jala..typical siput taste..liat macam chewing gum..hehe

Kimchi yang masam dan masam...hehe..pedas tu xdalah sangat..Pedas lagi ikan bilis yang aku bawak..hehe

Yang ni rumpai laut, rasa dia macam agak masam manis dan sedap jugakla bagi aku..Perut aku dapat approved la makanan ni..haha
Tomyam di Korea? Eh..bukan...yang agak ceroi2 ni,bukan tomyam tapi sup dorangla...tawar sikit kot bagi aku rasa dia..Mungkin sebab kedai tu tak cukup garam..ataupun memang rasa dia camtu..Wallahualam..

Kiccmi..hehe..Kimchila..Makanan kebanggaan warga Korea
Nasi yang rangup sebab ada kerak..hehe

Lama2 aku duk di sini,memang kurus terusla..makan rumput rampai ja..haha..syukur2

Kimchi again,macam kuey tiaw lakkan..Aku suka jugakla even rasa dia agak aneh..
Ni makanan feveret aku....Teloq dadaaaaaaaq.....hehe... 
Seaweeeeeeeeeddddddd.....sedap....
Yang nikan...ala2..coleslaw KFCla..sedap..dan liat..hehe
Brokoli..kat Malaysia pun aku tolak Brokoli tetiba ja kat Korea rasa nak makan..hehe..
Dalam banyak2 makanan,kami banyak tambah ni ja..teloq dadar..hehe

Alhamdulilah.....dalam2 duk tak lalu tapi habis jugak makanan kami..bak kata Nicole,Tour Guide kami,orang2 Korea ni xpernah membazirkan makanan dorang...semua makan sampai licin...Ehm..baguskan?

One thing yang aku nak share pasal orang Korea nikan...Dorang lepas makan kat restoran ka kedai mkan ke,dorang akan angkat pinggan2 yang dorang makan sampaila ke kaunter dapur...

 =)
Baguskan dorang,menjimatkan tenaga kerja..should implement it at IIUM Cafe...Siyan makcik2 cleaner yang dah tua ..terbongok-bongkok kutip sisa2 makanan kita..

P/S: Pengalaman hidup mendewasakan kita=)

5 comments:

Farhanah said...

bestnye jannah p korea:)
yg part angkat makanan sendiri tu sama la macam kat us..culture depa pun lagu tu..hari tu p kfc kangaq macam lupa lak,ajen nak p kemas2 meja..haha

Jannah said...

yaka farhanah...ya Allah..bguskan budaya camni...ehm..sangat beretika dan bertanggungjawab..

Osya said...

ermmm...awk perli aku ka tang angkat2 pinggan tu? :p takdak maserrrr nok! wakakakakakakaka! bagusnya depa...kt Aussie pun mcm ni gak tp aku bukan implement sgt bnda2 ni...wakakaka teruknya aku...pasni mkn kat cafe Aminah angkut pinggan bawak pi dapoq pastu basuh sekali terus. jimat tenaga Mak cIk Amy

Muhammad hamizan bin yusof said...

aneyong sayo,unni...hehe

Linda said...

Salam kenalan., sy pon suke korea food.. sedap dah berkhasiat.. btw, jemput lawat blog sy yer..
http://pearlbeautymomma.blogspot.com/