Friday, 27 May 2011

Jom makan gulai udang galah


Kemarin abah aku balik dari Sarawak..banyak jugakla menda2 yang abah bawak balik...ada udang galah.ikan Ter......teru.....Terub....Terubuk!!!! hehehe...kena sebut lambat2 sebab ada kawan aku yang tak boleh dengaq nama ikan ni..dia jadik fobia...pasaipa xtau..hehe...Tengahri ni kita masak2 la sikitkan apa yang dibawak balik tu...eh,bukan aku yang masak, Master chef umah aku yang masak...OMAAA! hehe


 Batu kikir jombatan booossssssiiiiiiiii.
Guuuuulai udang sebelangoooo..hehe..

Bosar2 jugakla udang dari Sarawak ni..harga dia kalau kat sana murah2la...mai sini yng mahai sikit...

 Ha...nila yang makan tadi...Alhamdulillah....


 Nila Ikan Terubuk...Nama masakan ni ialah,

"Ikan Terubuk Hitam manis
,Hitam manis 
Yang hitam manis pandang tak jemuuu,
Pandang tak jemuuuu..
Yang Hitam Manis, 
Pandang Tak Jemuuuu..."

ha panjangkan nama dia...Siap boleh buat lagu lagik..hehe..agak hitamtla nook ghuper dier...terlebih suhu tadik...hehe..

Sarawak ni memang terkenal dengan ikan Terubuk dia..tambah2 ikan Terubuk Masin...kalau pi sana, wajib bawak balik Ikan Terubuk Sarawak...rasa dia memang sedap tapi tulang banyak sangat...kecik2 lak tu...Bagi budak2 kecik makan ni,mau tercekik tulang, depa jadiknya...


  Ha..ni sayuq sawi adikku...nama sayuq ni ialah "Sayuq Sawi Aqilah Buat Sendiri" hehe...sebab dia yang buat,kalau aku yang buat nama dia mestilah taruk nama aku.;-o


 Ok,ni plak..udang Galah masak lemak yang omak den buet!! Sodap eh...tok dapek nak ckap kek sini, memang masakan omak den ni, nombo satula dalam duniyoo..Torbaekkkk!!!hehe..Awat tiba2 aku cakap macam Nabil ni..hehe...


  Kata orang,kat mana ada Udang Galah..kat situ ada buaya..sebabnya depa berdua berkongsi habitat yang sama...Sebab tula,kat Sarawak banyak buaya...Ingat dak Bujang Senang? Besaq gilakan..Lagi satukan..Lagik banyak udang yang ditangkap sesuatu di kawasan, lagik tinggi risiko kawasan tersebut untuk ada buaya...Jadi,bagi penangkap2 Udang Galah, kalau depa jumpa udang galah dengan banyaknya kat satu2 tempat ni, depa akan cepat2 beredar dari kawasan tersebut sebab berkemungkinan tempat yang depa pi tangkap udang itu ialah R&R BUAYA2 TERSEBUT..Wuarggg..takutkan...kerana udang seekor, hilang kepala sebijik..nak ka?

 Ha...ni laksa..ni untuk kawan2 aku yang lama tak makan laksa... Especially OSYA..hehe..ni laksa Perlis senaqnya.. Kalau dapat makan dengan ais kacang ni....perghhhh...terangkat habesla....Kebanyakan negeri ada laksa masing-masingkan..Johor ada,Sarawak pun ada..Bezanya,kepekatan kuah,bahan2 yang digunakan, ada yang guna laksa betul,ada yang guna spaggeti,ada plak pakai kuah cam gulai lemak2 sikit...Tapi apa2pun,laksa Kuala Perlis memang sedap!


11 comments:

meaw said...

waahhhh! terubuk! sedapnyoooo,nak jugak ^_^

JANNAH means Heaven said...

Meaw: Hehehe...klasik nama ni..hehe...Meh sini makankat rumah saya;-)

Munira Shaari said...

nk semangkuk .. hbs cuti ni, jane dh blh buat buku recipe dh haha

JANNAH means Heaven said...

hAHAHA...bukan wat module Bi..tapi wat recipe..hehehe...

Munira Shaari said...

guna recipe ajar B.i ok what..sgt craetive :D

JANNAH means Heaven said...

Rasa macam pernah dengaq sir zainudin cakap camtu dalam kelas issue..hehe..how's ur issue mun, ok tak?ritu komplen banyak sangat essay kena jawabkan..hehe

Munira Shaari said...

dpt A- hehe..t'kejut giler hehe..alhamdulilah la sy dpt faham essay 2 b4 exam :D

JANNAH means Heaven said...

Perghhh..hebak mung!! Tula..Mung sokmo koya..kato tokleh nak wat...padaha...panda mampuh! hehehe...pehe ko?

Munira Shaari said...

dok pahe..kebetulan je la jane..ingat x syllabus hari 2..sedih x dpt A hehe..tp issues ssh sbb xth nk bace ape..goreng je hari 2 huhu

Me said...

dapnyewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

JANNAH means Heaven said...

HIHI...BLIK CEPAT!