Wednesday, 15 June 2011

Apabila orang kampung berjumpa OMPUTIH~

Pada suatu hari,dalam perjalanan pulang dari UIA ke Putrajaya.....(Baca dalam nada saspen) hehe




Naik tren dari Putra...Awal-awal ni, orang pun xramai lagik sebab tren ni start dan habes pun dari sini...kiranya,cam akula antara penumpang terawal yang merasmikan tren ni...hehehe

Naikla aku...sampaila ke KL CENTRAL....Dah sampai KL Central...carila ERL pulak untuk ke Putrajaya..

Masa tengah naik eskelator tu,adalah sorang omputih ni duk depan aku...pompuan tau..pastu dia beralihla tgk aku.....




"Hi",sapa omputih tu sambil tersenyum kat aku..manis ja muka dia..putih lak tu..(err..memanglakan)hikhik
Aku pun dah dia hai,aku pun haila balik....


"Hai, mai mana ni?" aku tanya dia..


"Dari Scotland",dia habaq kat aku sambil tersenyum


ooo mai dari Scotland rupanya..jauh no...aku ni Scotland xpernah pi, SQUATTING bilik kawan pernah arr..hehe


"Nak pi mana?"tanya lagik..


"Nak pi Putrajaya," dia gtau..


" Samala macam saya,saya pun duk Putrajaya jugak,dekat Presint sekian-sekianla kan.....," aku pun mulala beramah mesra ngan dia...


"Lama dah ka duk Malaysia?"mulala nak interview..maklumla...belajaq praktis interview ngan CIKGU NSI la katakan...hehehehe..


Dia pun bagitaula dia dulu duk Sarawak sat pastu duk Brunei sat..Pastu barula mai duk Putrajaya..Tapi yang uniknya,walaupun dia ni orang Scotland, tapi dia tak pernah duk kat Scotland..ni yang aku pahamla..walaupun BI aku yang biasa2 ja,tapi bolehla gagah nak paham2 tu..hehe


Dia tanyala aku ni duk kat Putrajaya tu reja situ ka..


Aku jawabla dak,aku duk Perlis,kat Putrajaya tu rumah abang aku...n aku still study kat UIA,amik TESL..


Dia pun tanyalah pasal kos aku..bopa tahunla, itulah inila...


Aku pun jawabla...macam-macamlakan....Aku cakap,aku ni asai dari kampung. Kawasan di mana tak ramai orang yang boleh menguasai Bahasa Inggeris..sebab tulah aku amik TESL ni..aku nak belajaq rajin-rajin,dan  ubah nasib orang-orang macam akunila..Biaq satu hari ramai orang boleh cakap BI..Pastu bila dah pandai BI ni bolehla habaq kat omputih yang Islam ni bukan agama pengganas..dan bla2.AMEKAWW.panjang la jugak ceramah aku kat omputih ni..hehehe..nasib mungla Puan JULIE,teman ni klau dah berceriter,luper kat maner nokhtahnyeer..hehe..


Seronok aku berbual dengan dia...dari tunggu ERL sampaila dalam ERL pun aku duk sebelah dia...hehe


"Nak tangkap gambar boleh dak?",aku tanya dia 
Boleh ja,kalau awak mau...hehe..ketawa dia..mungkin akula rakyat Malaysia yang pertama yang tangkap gambaq dia dalam tren ni..hehe...sapa taukan..haha


Terus dia tanggalkan spek mata dia....macam kawan aku,Syarnissa setiap kali nak amik gambaq...Dia cakap dia nampak muda bila buang spek..Tapi memang pun...lain gila aku tgk muka dia bila xpakai spek..


"Julie,awak suka baca buku dak?," aku tanyala kat dia...sajala cari idea nak berbual..


" WOOO, i really love reading!",passionate giler dia jawab kat aku...hehe


" Awak pernah tengok buku ni?," aku keluaqkan novel Interlock yang selalu aku bawak time jalan-jalan untuk aku mengisi masa lapang aku bila travel mana2..


" Ya2..Saya pernah dengaq pasai buku ni,banyak orang bercerita pasal dia,ada yang kata buku ni nak dijadikan buku teks untuk pelajar2kan? boleh saya tengok?


Aku pun bagila kat dia...dia duk ushala penulis buku ni,Abdullah Hussain........hehehe


"Penulis novel ni mesti dah tuakan...tgkla dia lahir tahun berapa..1920.." dia duk kirala pulak umoq penulis ni..hehe..rajinla plak..misti add math dapat A+ kan...kehkehkeh


Banyakla kami bersembang...dia suka makan laksa..so, aku cakapla kalau nak makan laksa maila umah aku.. Bolehla aku bawak dia jalan-jalan..makan laksa Kuala Perlis ka kan..femesla jugak laksa perlis ni...hehehehe


Duk tak lama tu, sampaila kami kat Putrajaya..Sempatla jugak, bertukaq-tukaq alamat emel dan no fon...aku cakap datang Perlis,contact ja aku...hehe..Berpisahla kami...


 Babai Julie...sedihnya tinggaikan dia...Aku kan..susah nak sembang banyak ngan orang yang baru aku kenai ni...tapi ngan dia cam mudah ja....Tau sebab apa?.haaa..meh nak gtau..

Mata dia....Ikhlas menyapa aku...Mata ni antara organ yang paling senang yang boleh kita gunakan untuk measure dan  detect sikap orang tau...Sama ada dia menipu,bercakap benar dan sebagainya boleh dilihat melalui lirikan mata dia..hmm...Unikkan..I used this method to identify people..But, different people maybe different stylekan..;-)

Lengang saja,biasala dah malam.....Waiting for my bro to pick me up..

Psst: Sambil duk wat blog ni terdengaq sorang qariah ni baca quran di Pertandingan Tilawah Quran Kebangsaan kat TV 1, suara macam agak2 kenal tapi xtgk rupa...Bila dah habis MC sebut nama qariah tu, rupa2nya, ex-junior SMKAP,Aishah Arif..Sayang takdan tengok..Apa2pun..Tahniah dik sebab mewakil Perlis...;-)

6 comments:

Munira Shaari said...

takut nk ckp dgn omputih ni hehe

Syar said...

BAHAHAHAHAHA. awak ni....rindu gila nak sembang ngan awak...Lucky Julie get to chat with you my bestie.. Julie and Jenny...

JANNAH means Heaven said...

munira; takut apanya...ckap ja...depa ramah.hehe..

Syar:miss to chat with u too syar..;0

الفاضلة الدّكتورة نور الخديجة بنت محمد said...

hahaha....bagus2 janeku cyg...
wah....bila lak awak yang akan mewakili perlis???
klu saya r...setakat peringat kampung yo...
hahaha.. ;-)
anyway....always love n miss u dear.... ;-)

JANNAH means Heaven said...

hehe...maybe tunggu gigi dah xdak kut...hahaha..sy xpandaila jah..

Anonymous said...

Baguslah Jannah, perubahan yg baik.

NSI