Tuesday 8 November 2011

My memory in Buragas's place@ Broga=)


Well..Hi kawan2...Selamat Hari Raya Haji ceq ucapkan......hehe...Sebenaqnya dah lama dah ceq nak tulis entri pasal Broga ni, akan tetapi,masa selalu mencemburui ceq nak tulis..hehe..(Salahkan masa lak,dia yang masa nak cerita)..huhu..Orait, pengalaman di Broga adalah satu pengalaman yang tak dapat aku lupakan sepanjang hidup aku...Ehm..betul kata orang,kita xkan pernah tahu sejauh mana kemampuan diri kita selagimana kita tak mencuba sesuatu perkara yang mustahil dikatakan oleh orang lain untuk kita lakukan..Perghh..ayat aku..berbelit2..Ceritanya begini~~~~~~~~~~~~nenoneno..hehe...tu bunyi flashback sikit..hehe

Aku terpandang iklan kat depan kafe Aminah,dia cakap,dia nak cari participants untuk hiking Broga,under PKPIM,bayaq lima ringgit ja..Then kerana best dan murah,aku pun bagila nama untuk join..Pastu aku gtau kat Cik A ngan Imah,pasal iklan ni..Dorang pun cakap nak join jugak..Wuaaa..Bestla aku sebab ada geng..

Tiba hari yang dinantikan,kami pun bertolak dalam ukul 4 pagi lebih.....
Ni Cik A dan Imah,kawan2 aku..=)

Pagi yang mengembirakan buat aku..........hehe

 Ewah2 mak enon2  ni.....hehe...Warming up dulu ya nok before kita hiking..kalau tak, kojang dibuet eh kat ateh tu nanti..

 Sempat menikmati pagi atas........hehe...Lapaq ada,ngantuk pun ada..

Sekali sampai kat satu level ni,aku macam dah xlaghat dh..Maklumla, time tidoq aku mendaki..Memangla kepala pun ada biol2 sikitkan..Time2 aku tengah hap2,mintak oksigen tu,sekali..Tiba2,adala sorang brother ni bagi something kat aku Aku xnampak sebab gelap...Aku tengok betul2..Dia bagi badam rupanya, 3 bijik dia suh amik..Dia cakap,dalam badam ni ada glukosa..Bagus untuk bagi tenaga......Wooo...hehe..Makasih na dik..=)


  Sebelum aku sampai kat level ni,aku agak tersasar jauh daripada team aku...Maklumla,dalam gelap,semua pakat mendaki ja..aku lak asyik berhenti ja..Sekali,nak dijadikan cerita,aku ni tersalah pilih jalan....huhu..Dahla xdak pemandu pelancong,GPS lagila xdak...Adoyaii..mau berderau darah aku sebab bawah tu curam and  tanah dia plak berpasir dan licin..

Dah...jadi terlekat plak aku kat tengah2 tu...Sapa pun xdak nak tolong..wuuu...Tapi,pikiaq punya pikiaq,aku pun berdoala kat Allah bagi aku selamat,then Allah bagila ilham kat aku supaya tukaq posisi badan aku dan kedudukan kaki aku...Last2,pusing punya pusing,aku pun dapatla naik atas dengan selamatnya......=)..Syukur mak nook..

  Sampai dah...Fuh..Budak2 belakang ni tolong aku jugak..Tolong tengok....xdala,adala mamat sorang yang belakang ni tolong amikkan beg aku sat.. 

Actually waktu tu,aku xsampai mana2 puncak lagi..Pastu aku cakap dalam hati... camna nak naik lagi ni.......Aku pun xtahu keadaan kat atas ni boleh ka tidak ngan kemampuan aku..Tragedi tadi pun aku xdapat lupakan lagi..huhu..FOBIA..


Tiba2..dalam aku duk merapu sorang2 tu,datangla budak UIA daripada bawah...Shikin nama dia,aku tanyala awat depa lewat,sekali dia cakap ada orang semput kat bawah tu...Kesian......Kalau nak ikutkan,aku nak surrender jugeeekk tau,xmau naik dah..Takut kot!!Tunggu nak turun ja,tapi sebab ada dia,aku pun naikla jugak...=)

Ringan mata memandang,berat bahu yang memikulnya........huhu..Broga nampak ja macam senang tapi....semputtttttt.......Tanjat Boboyy...huhu..

Sabaq ya pakcik..jangan putus asa....kita naik atas lagi!!
Pakcik ni dah semput sangat dah aku tengok..tapi semangat lagi dia!!perghh kagum aku...

Aku pun terus mendaki lagi..
Sampai2 ja kat satu level,tiba2 ternampak Imah ngan Cik A n team PKPIM ...wuaaaaa..aku cam nak nangis ja time ni...xtau pasaipa...huhu

Terus aku peluk Cik A......Cik A ingat aku dah tersesat...MEMEY LAAA pun nyahhhhh...Mak nak jatuh tadi!!!!!!!!!!!Wuaaaa.......

Ada yang solat........

Sempat baca Mathurat=)
 Seronok join budak2 PKPIM ni,baiah depa veryyy good..Islamik=)

~Cuti dah habis bro~
Kita boleh!!Malaysia boleh!! Kau Ado??...err..bukan tu yang dia cakap..=)


Fuh...tengok belakang tu..dah macam Tembok Besar China yang xbopa nak jadik..Hai...Jauh lagi perjalanan kita ni...huhu

Wuaaa...eh, Subhanallah...cantikkan gambaq ni..aku suka sangat gambaq camni..Nampak sungguh unik
Mak ngai........Camno aku nak naik ni..Muet ko?

Wah...rasa2 dah ternampak sesuatu...jeng2..

Puncak ketiga!!!
Ha...Nampak tak makcik yang pakai baju merah tu..Actually,dia dah nak hampir sampai ke puncak ketiga dah tau...Siiikit ja lagi...Tiba2...
" Nak,makcik rasa,makcik dah tak larat dah nak pergi..Lutut makcik ni dah xmampu...xboleh nak naik celah batu ni...korang2 muda takpala..."..
Aku cubala bagi kata2 semangat kat makcik ni supaya dia xgive up..Tapi,sayangnya...makcik tu kata dia xboleh jugak...Dia pun patah balik begitu saja..Hai... macam dalam cerita Fear Factor pulak aku rasa time tu.........sedihnya...

Sikit ja lagi makcik..Makcik dah nak sampai dah sebenaqnya......ehm...Kalaula dia tahu yang dia hanya memerlukan 7 minit ja lagi untuk sampai ke puncak terakhir setelah penat mendaki dari puncak pertama dan kedua..=(

wUUU..Apakah?
Alhamdulilah...Sampai....=)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Ok guysss.. YOU CAN DO IT!!!!!!!!!!

Suka gambaq Cik A ngan pemandangan belakang ni...=)

"Everest!!!!!!!!Kibar bendera kita di sana..haaaaa!!"Yeay!!
Baru naik Broga tapi bajet cam naik Everest lak...hehe

Subhanallah...Cantikkan...=)

Raikan kejayaan dengan makan aiskrim..hehehe..Pasni kita g Gunung Tokwan lak naa..
Berseorangan ketika menghadapi saat2 sukar telah mengajar aku  betapa aku sangat-sangat memerlukan Dia..He gave me a lot of helps from the beginning till to the end of my journey..Thanks Allah...Thanks a lot=)

P/S: "Berjalan,bermusafirla, melihat kebesaran tuhan yang menciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur..."

Teringat serangkap lagu nasyid=)

3 comments:

Anonymous said...

Menariknya pengalaman ko jane!
Next time,kiter g sama ek!!

syid said...

kesian makcik tu..

Anonymous said...

Best2!