Sunday, 29 January 2012

Perempuan bertudung nampak sangat pelik dan kuno apabila..


Sejak akhir-akhir ini aku perhatikan keadaan wanita sekarang semakin anehla..Memang tak dinafikan,kehadiran wanita-wanita cantik dan cerdik semakin meningkat..Cuma, yang membimbangkan aku adalah wanita yang tahu,faham dan mempraktikkan nilai-nilai Islam itu semakin berkurangan..

When you defect the purpose of wearing Hijab, don't you ever dare to blame men if the case of rape is increased!Weirdkan dorang..

Perempuan bertudung nampak sangat pelik apabila..

 1) Pakai tudung tapi transparent...Takda bezanya ngan tak pakai..

 2)Pakai tudung tapi pakai legging..Eh tapi..Yang ni trend kuno,mana ada dah orang zaman sekarang pakai legging ngan tudungkan?Ada ka?Kalau ada..ni mesti xikut perkembangan akhirat ni..perkembangan duniakan dibelakang akhirat..Jadi tak ke kuno bila kita pakai legging ni?

 3) Pakai tudung tapi atas dadddaaaaaaaaa!! Peliks2..Yang ni budak-budak universiti rajin buat..Aneh jugak sebab kebanyakan tudung dorang up-to-date belaka..Cuma lately,yalahkan..tudung yang melabuhi dada ni lebih "mahal"..jadik tak ramai yang "mampu" beli..artis gaji ribu-ribu pun xmampu nak beli..Takpa,nanti dapat biasiswa,kita beli tudung labuh-labuh sikit na..Sayang dada tu..kenapa nak wat exhibition dada,exhibition buku kan lebih bagus..Jangan samakan kita dengan mak unta, mak unta takleh pakai tudung..Kalau dia boleh pakai,mesti dia cover the dadddaa..Kan mak unta?

thanks goo..edited.

4) Perempuan yang hanya tutup kepala dengan anak tudung sahaja..Tapi yang sempoi siap nampak telinga ngan subang lagi..Mungkin bertujuan untuk menyejukkan leher kot kan.Aku ingat makcik2 perah santan ja yang pakai style ni...Rupa2nya..nilah fesyen Datuk-Datuk dan Datin-Datin zaman sekrang..Perghh..sedih aku..sedih2..Kubur masing-masing,tapi time nak mandi,kapan ngan kebumi tu,melibatkan orang lain jugak..

Wanita Somalia ni walaupun hidup dalam serba miskin dan kekurangan sebenarnya lebih mulia daripada Datuk-Datuk dan Datin-Datin yang kaya..mewah dengan harta benda tapi tak mampu nak beli tudung, xmampu nak menutup aurat dengan sempurna..Tak rasa malu ka dengan dia atau mungkin kita rasa tak glamour kalau pakai tudung penuh..Wanita Somalia ni..Nama dia mungkin tak glamer kat dunia...Tak secantik perempuan2 yang duk meliuk melentok dalam Majalah Dara.Com, tapi berkemungkinan,dek kerana kemuliaannya menutup aurat DENGAN SEMPURNA walaupun dalam serba kekurangan, dialah.. antara wanita-wanita yang disebut-sebut oleh malaikat dan jugak Allah  di Arasy..Ya..siapa tahu..Tak glamer di dunia,tak semestinya tak glamer kat akhirat kan?

Walau bagaimanapun,sebagai Muslim, aku senantiasa mendoakan perubahan positif wanita-wanita kita pada zaman ini termasuklah pada aku sendiri..Kalau Rasullullah masih ada,mesti baginda menangis melihat keadaan wanita-wanita kita yang sama sekali berbeza kelakuan dengan apa yang diajari oleh baginda..

Tak banyak selebriti wanita di Malaysia yang "mampu" membeli tudung labuh seperti Oki Setiana Dewi ini..Percayalah.Tudung ni sangat mahal..Dan hanya yang benar-benar "mampu" sahaja yang boleh memiliki dan memakai tudung ini.. 

Isteri Imam Muda Hizbur dan Isteri Imam muda Ashraf mampu memiliki dan memakai tudung labuh ini dengan smart sekali..Kau mampu ker?

Thanks Google for all the pictures!!

9 comments:

Anonymous said...

Tul tu jane....
Semoga kita sama2 senantiasa dibimbing olehNYA kan...
amin ya rabb... ;-)

DEEJAY CUN... ;-)

JANNAH means Heaven said...

Amin ya Rabb..Amin Ya Rabbal Alamin..=)

.........cP~ said...

Hmm. Bila tengok iklan slimming tu,buat saya rasa, ada sebab agaknya Tuhan kasi dia besar sebenarnya. Bila dah slim terus pakai baju ketat2..Banyak kat iklan camtu.

hana said...

saya suka...sangat suka sebenarnya..

fnaMaya said...

tang legging tu mmg tak ley blah kak. *geleng kepala*
diorang tak fhm atau buat buat tak fhm ? musykil- hanya mampu doa

JANNAH means Heaven said...

Cp: Ya..kelemahan kadang2 boleh dijadikan kekuatan..

Hana: Mudah-mudahan,Allah senantiasa melorongkan kita semua ke arah kebaikan..Amin..

Athirah: Faham..xbuat2 lupa..

Syar said...

nak pakai gak! tudung labih bukan legging XD

Syar said...

*labuh

fredd said...

jadilah muslimah yang sejati..