Sunday 5 August 2012

Onnie!! Ippoyo!!hehe..(kakak cantikla..)

 Time nak bukak posa ni, teringat aku kisah waktu aku kat Jeju Island.. .Waktu tu aku jalan-jalan tepi pantai ,budak2 laki ada yang pi mandi,budak2 pompuan lak ada yang pi tangkap gambaq sana sini..Jadik,untuk tidak melambat dan melembapkan perjalanan aku, aku memilih untuk berjalan seorang diri..Plan aku pada awalnya nak juga mandi,tapi melihat kepada masa dan juga cuaca,ehm..teman kensel jelah..Xyah mandi,kita jalan-jalan ja..

Sampai-sampai kat bawah tu...wah.. Subhanallah..cantik jugak pantai dia..(Jujurnya..Manukan lagi cantik=P)

Kemudian aku pun ternampakla khemah makcik2 ni duk persiang ikan yang depa tangkap kat laut..Aku pun apa lagik,pilah tengok kot2 ada ketam sekoq dua yang murah-murah boleh beli bawak balik bagi kat mak aku..(mak ngan abang aku suka ketam)haha..

 Port cantik untuk skodeng..hehe..xdala gurau ja..

 Boleh tahankan cun pantai ni...Tapi cuaca agak  panas time ni..Yalah, waktu aku g Korea tu,time Summer...panehler jawabnya..

Sampai-sampai ja..ada sorang makcik ni suh aku makan benda ni...hai makcik,tak tembus ke mulut aku makan landak laut ni?bahahaha...kang makan2 bocoq lak..ko nak jawab?
 Tapi sebenarnya,dia tolong belahkan untuk aku...nampakla isi dia yang macam teluq ikan tu....mula-mula nak gak rasa sebab tengok dia macam bersungguh-sungguh nak bagi aku tapi bila memikirkan kehalalan dan jugak kebersihan dia..aku cakap "no onnie,kamsiah Midah...sy xmakan ni.."haha...Kamsahamida la woi..ada ka Kamsiah Midah..(Maklumla budak Bohoq Mali mai Korea,slang sikitla kan)bahaha

Nila gaya onnie tu tangkap hidupan laut...Kalau di Korea depa dipanggil  HAENYEO...ha..maksudnya..cam nelayan pompuanla kot no..Jap aku nak google gambar  Haenyeo ni..=)

Fuiyyyyoooo..Onnie Ippoyo!!!Piwwiit.. hehe..Tengok kau, siap ngan gugel pink lagik,kau hadoo!!..sebaya macam nenek2 aku ja dorang ni..Tapi dorang sangat kuat dan cergas,Subhanallah..Ni aku amik kat google..maceh google na..

Sekali,tengah round2 tu..aku terjumpa makcik ni...Makcik tu tanya,napa aku pakai tudung,napa tak free hair..kan panas sekarang ni..wakakaa..aku suka sangat soalan dia...Terus aku amik topi aku dalam beg aku..Aku cakap kat dia..(guna translator kaple korea yang tengah makan kat tepi tu).." She asked me the reason of why i'm wearing this, could you tell her that I'm a Muslim and as a Muslim, it's compulsory for me to wear this?, Tanya aku sambil menunjukkan tudung aku.. Pahtu kaple korea yang pandai cakak omputih ngan korea tu pun,duk kecekla Korea ngan makcik tu gitu-gini,gitu-gini, sambil dia jawab kat makcik tu,sambil dia tanya aku..

Hopefully,dia sampaikanla apa yang aku sampaikan kat makcik tu dengan baik..Kalaula aku boleh cakap Korea...aku nak gtau dia,betapa syoknya pakai tudung...Betapa menjaganya Islam itu kepada kehormatan wanita..Bukan sekadar kewajipan semata-mata..Tapi aku gtau basic2 jalah kat dia..Yalah..terang panjang2 kan, lena lak makcik tu..hehe

Pastu,makcik tu angguk-anggukla sambil tanya2 kat kaple tu..Ha..faham pun makcik..

Ni aku terjumpa ngan Leila kat Masjid Itaewon..dia ni,baru jugakla  convert..Kira-kira dalam setahun yang lalu kalau xsilap aku..ehm..dia convert masa kat New York,waktu tu,dia tertarik dengan Islam sebab dia tertarik dengan akhlak teman lelaki dia yang juga beragama Islam...Dia cakap teman lelaki dia tu xpernah marah atau balas balik secara kasar penghinaan yang dilemparkan kat dia..Bila dia tanya kenapa xbalas...dia cakap sebab agama dia melarang untuk kita marah-marah,biaq yang balas tu Allah ja,kita yang manusia ni,jangan suka sangat duk nak balas dendam kat orang..Pastu lama kelamaan dia pun dah mula percaya dengan Nabi Muhammad dan juga Allah...After that, dia pun convert='')

Ha nampakkan..Islam bukanla tersebar dengan pedang..Tapi cukup dengan menunjukkan akhlak kita dah cukup untuk mencairkan orang untuk masuk Islam...Aku dokan yang terbaik untuk Leila ni..hehe..Semoga kita sama-sama Istiqamah ya Leila...Amin..

 Ni makcik kat Pasar Dongmun...Dongmun tau bukan Dongdaemun...tempat lain2 tu..
 Onnie..Ippoyo...maksudnya...kakak cantikla...hehe..Aku jumpa makcik cleaner ni kat Jeju world Cup Stadium..Hanaa..dul..Kimchiiii..=) maksudnya..satu,dua...kimchi..senyumm ar..bahaha
 Ni Clara,kawan baik aku kat sana...kami kenal dalam masa sehari ja,tym ni dalam bas, dia jemput aku kat Incheon airport n antaq aku g Gimpo airport untuk ke Jeju..hehe...baikkan dia..

 Alhamdulillah, sampai-sampai ja kat Incheon nampak dia duk tunggu aku..makaseh nook..terharu mak..Sempat aku bagi dia sebungkus serunding yang mak aku kasik..bagi dia rasa sikit..dia cakap unik rasa serunding tu.hahaha.

 Ni lak,makcik kat pasar Namdaemun..Aku nak beli Hanbok kat dia untuk anak saudara aku, Amni...Punyala aku duk ippoyo2 kat dia,puji dia cantik bukan main sebab nak dapat Hanbok tu dengan harga yang murah..Sekali dah dapat tawaq2 murah....

Rupa-rupanya,hanbok tu untuk anak anjingla,bukan untuk anak orang....ceh! Penat aku mengipas-ngipas makcik tu ja..aku mana bela anjing makcik oi..hai..anasayoq betuila makcik ni..

Aku dh nampak awal2 dah bayangan Amni yang comel dalam baju hanbok ni...sekali bila dia cakap semua baju-baju ni untuk anjing ,hilang terus selera aku nak pegang apatah lagik nak beli..xtergamak aku nak kasik amni pakai..

Eh,mak aku dah panggil suh basuh pinggan ar...nanti apa2 aku crita len pasai Korea ni...lagipun aku dah habis praktikum,yeay!!!Alhamdulilah!!




5 comments:

faqihah salleh said...

okey...hanbok utk hanjing. hahahaha~

Neway, slmt b'buka poser, jane!!~

WAJAH CAHAYA said...

uppa upoyo!! :-D

Anonymous said...

hahaha...awat anjing depa pakai baju?

Jannah said...

Qihah: Selamat berbukak jugak..nant kiter nk jumpa engko,haha=)

Wajah cahaya: pi tarawikh oi,mak suh..

Jannah said...

anon: dah orang xmau pakai baju..haha=)