Tuesday 4 October 2011

Jangan menangis mun..

2 Minggu lepas, aku teman kawan2 aku ke KL Central,dorang nak settlekan perkara2 berkaitan dengan PTPTN...Maklumla pakat2 dapat biasiswa,jadik kenala terminatekan PTPTN tu..

Jadik,dalam nak tunggu dorang siap2 semua tu,aku pun jalan2la dulu kat kawasan KL Central tu..
Lama sangat tunggu kawan2 aku,aku pun masukla dalam Guardian,try tester2 yang ada dalam tu..Best..hehe

Masa aku duk wat "self-grooming" sorang2 dalam Guardian tu,tiba2 aku dapat panggilan daripada kawan aku,Munira...

"Jannaaaaaah!!!Wey!! Result interview biasiswa POLI dah keluar!!!! Cepat2 bagi no I.C you!!!",jerit Munira dalam telefon..

"Yaka Mun,betoi ka..Awak dapat tak?"tanya aku..terkejut jugakla sebabnya takdak angin,takdak ribut tiba2 ja result untuk interview tu keluar..

"I Alhamdulillah Jannah, I dapat...cepatla!!nak I chekkan tak??Cepat bagi no I.C!!"meriah sangat suara Mun dalam telefon haritu..hehe

Ok2..8903....."aku pun excited la jugak nak tahu keputusan biasiswa yang aku mohon baru2 ni...Tiba2..

"Alah,Jannah............",suara Munira yang tadi meriah bertukar menjadi semakin perlahan...

"Napa Mun....Tak dapat eh?",tanya aku lagi..

"A'aa..Jannaaaah,....U xdapat... Alah Jannah...isk isk..isk"Munira mula menangis dalam telefon...Makin lama,makin kuat pulak..

"Ooo..boleh tak awak bacakan sikit apa dia kata dalam tu?"saja nak tahu walaupun dah tahu..saheh ada perkataan DUKACITA dulu kan..takkanla SUKACITA ,anda gagal..Padan muka..

"A'aa...dia tulis ayat yang masa kita xdapat KPM tula..Jannaah....Isk2",ayat2 Mun kedengaran agak berhati-hati..Mungkin mahu menjaga hati aku...

"Lah...xpalah...saya xdapat,awakkan dapat...Janganla menangis Mun..Rileks ar..Awak buat yang terbaik tau Mun interview ni,janganla sedih sebab saya..Ni rezeki awak,your way might not be my way Mun BECAUSE YOUR WAY MIGHT NEVER BE ANYBODY'S WAY..xpa,nanti kalau sempat kita berlatih interview eh?",aku mula memujuk Mun....Dan juga..mungkin.... hati aku sendiri...

"Tapikan kita sama-sama fight untuk biasiswa ni?Kenaperrrrrr?"Esakan Mun makin berkurang..

"Mun,nak wat camna,mungkin bukan rezeki saya..Xpalah..Awak ni..patutnya aku yang menangis dan awak yang kena pujuk aku..Ini tak,terbalik pulak dah..Ha bila awak free ni,bolehla kita berlatih2 sikit temuduga ni",cuba berseloroh menenangkan keadaan dan hati masing2 yang sedang kusut..Ehm..kali keempat permohonan ditolak..

"Tula,I kena wat lesson plan tau..kena tengok balikla ni..Bila u free,ingat bolehla nak berlatih?"..

"Ooo...nanti saya gtau awak lainla..By the way good luck tau"

Perbualan kami terhenti di situ...Dalam hati aku bertanya sendiri..."Aku ni sedih ker tak ni?Awat cam selamba sangat?"Longlai melangkah keluar dari Guardian...

Sambil berjalan..Tiba2 terasa bagai dibisik sesuatu....

"Jannah, jangan berdiri lama2 di depan "pintu yang tertutup",sebab di luar sana lebih banyak lagi "pintu2 dan "tingkap" yang menanti untuk kita masuk".Kita dah bagi salam tapi orang dah xbagi masuk..Jadi, carila rumah orang lain yang mengizinkan kita untuk masuk...Mana tahu rumah tu lagi cantik daripada rumah yang pintu tertutup tu,kan2 =)

P/S: Susah nak cari sahabat yang sanggup menangis bersama-sama..Thanks Munira...







3 comments:

Munira Shaari said...

jane,malu la u bgth 1 dunia i nangis :( hehe
i nangis sekali lg bace entry ni..
jane wat tol2 taw utk interview 2, i yakin u dpt :)

Jannah said...

La tahzan kerana jodoh~tetiba jakan..hehe..yalah2! awak ni..saya xrasa saya dapat menda tu..

Munira Shaari said...

;( hehe la tahzan for everything
hidup kene hepi2! :D