Sunday 23 October 2011

Baru aku tahu.......Susahnya meniaga..


Haritu,aku ngan kawan2 aku kena meniaga..Kitaorang diberi modal RM10 oleh Dr Hasib,pastu meniagala apa yang patut.,,

Kami meniaga sehari ja,ada yang kami makan senirik,bahahaha,sebab nak cepat habis dan ada yang kami paksa kawan-kawan beli..Kesian kat dorang..hikhik

Tapi pengalaman yang paling aku rasa berharga apabila menjual ais tu dari gate sampaila ke kafe..Malu nak mampos kot,rasa macam nak buang ja kepala sambil meniaga..Aku pun xtahu napa aku perlu malu padahal jual benda yang halal..Tapi mungkin sebab tak biasakan..

Ada satu masa,aku pi menjual kat satu meja makan ni..Waktu tu memang agak desperate sebab kena habiskan jualan jugak. Time tu aku rasa macam aku ni penjual CD ceramah agama (beli 3 dapat 1 buku Yassin) tu..Aku kalau makan,aku memang tak suka orang datang jual2 kat aku, tasbih ka,pasu ka, CD cetak rompak ka, aku rimas..So aku cam pandang negatif sikitla kat orang2 camnikan..Tapi bila aku pi menjual,aku rasa orang pun buat benda yang sama yang aku buat kat penjual CD tu..Ehm..Tula nama dia pembalasan kan,padan muka aku.. QISAS..huhu..Mujuqla makcik tu cakap,dia kesian tengok muka aku,dia pun beli semua ais yang aku bawak tu...Pasni kalau ada peniaga datang interfere time kita tengah makan,KALAU KITA XNAK,SENYUMLA SIKIT kat dia..PASTU CAKAPLA,XPALA...TERIMA KASIH YA..JANGAN XTENGOK LAGI DAH KATA XMAU2,ATAUPUN DAH2 ADA seba dia pun ada perasaan jugak...

Tapi meniaga ni memang susahlakan...Hai...Mencabar sangat2..Pasni capital yang diberi dalam RM50,nak meniaga natang apa ha?



2 comments:

Anonymous said...

jannah! miss u la~~ eh, jgn riso..kalo modal rm50 tu, hampa le jual nuget or sosej.. untung ok la gak..x pon jual la dadih ke, sjuk2 ni org ska sgt mkn..hihi -ckin

Anonymous said...

jannah! miss u la~~ eh, jgn riso..kalo modal rm50 tu, hampa le jual nuget or sosej.. untung ok la gak..x pon jual la dadih ke, sjuk2 ni org ska sgt mkn..hihi -ckin