Thursday 25 October 2012

Tahun mencabar..

Alhamdulilah...masih diberi peluang untuk bernafas di malam raya aidil adha..

Malam ni adik aku, Aqilah akan balik dari Sabah untuk beraya
Tapi baru tadi naik flight, delay katanya..patutnya 6.30 tadi dah naik..Delay punya delay,pukul 11 baru dapat naik..Biasala..time2 nak raya ni, jam la kot kat atas langit sana nu..huhu..

Bila diimbau balik..aku rasa dalam 23 tahun kehidupan aku, aku rasa tahun nilah yang paling mencabar dalam hidup aku...

Dan dugaan yang paling beremosi pada aku yang nilah..yang jadik baru2 ni bila nenek aku meninggal...Sampai sekarang..tak kirala kat mana pun aku berada, mak aku,kakak aku dan abah aku asyik sebut ja pasal tok..Tok meninggal muka bersih,tok dah xmakan dah time nak dekat ajal tu, tok duk sebut nama PakTih Pa la Tok itu,tok ini...Sampai cerita2 tu kadang2 menyiksakan emosi aku..Sebab setiap kali diorang bercerita memang akan terbit air mata dari kami...

Tapi aku xsalahkan dorang..mak bercerita untuk berkongsi rasa..rasa sedih atas kehilangan ibu yang dipelihara sekian lama..Bukan takda ayah2 saudara aku yang selalu nak tolong jaga tok, tapi memandangkan mak aku satu2nya anak perempuan tok yang tok paling selesa nak duduk..Tambahan pulak dengan kemudahan yang ada kat rumah untuk tok pi tandas, jadik tok tinggalla dengan family aku..Lagipun tok bukan menumpang rumah sesiapa, bahkan kami yang menumpang rumah dia..Yalah,rumah yang aku duduk sekarang ialah rumah tok.Tapi tok bagi kat mak..huhu..

Sekarang ni..Mak masih menangis...Kak Nor pun masih menangis...Ntah esok adik aku balik,macammana la pulak...Dia lagi rapat ngan tok..Mohon kami sekeluarga disatukan di syurga nanti..Amin..Ya Rabbal Alamin..

Apapun..Perjuangan tok kat dunia ni dah tamat,tinggal nak survive kat akhiratla pulak tapi perjuangan aku ngan femili  yang lain masih belum berakhir..Hidup kena teruskan..Hidup kena teruskan...Walaupun terasa agak lemah tatkala nenek aku pergi,sekurang-kurangnya aku masih ada ibu dan bapa..Ada sesetengah orang,ujian dia lagi lebat..hilang segala-galanya dalam sekelip masa..Mak, ayah, abang, adik  dan ada yang kehilangan suami ketika anak masih lagi berusia 3bulan..Allah..Lagila teruk ujiannya berbanding aku..Bersyukurla dengan apa yang ada...

Allah uji,Allah sayang.
Allah uji,Allah nak bagi peringatan..
Allah uji,Allah nak tambahkan kekuatan..


p/s: Raya yang sangat lain...



No comments: