Monday 18 June 2012

Homeless Aid Program..

 Salah satu program yang aku sertai sem lepas ialah Homeless Aid..Program ni merupakan program yang sangat2 berguna buat aku dan rakan-rakan sebagai persediaan untuk kami menjadi guru khususnya dalam bidang pendidikan Moral ni..Program ini telah dianjurkan oleh BEDSA iaitu society untuk pelajar-pelajar Education di UIA =) Dengan kerjasama pihak NGO dan juga JAWI,Alhamdulilah, program yang diadakan setiap malam khamis dan jumaat ni,dapat jugak dilaksanakan dengan baik..


Each of us was given a badge from BEDSA.

Disebabkan program tu bermula selepas isyak,makanya untuk mengelakkan daripada kesesakan lalu lintas,kami pun bertolak dari UIA dalam pukul 6 lebih dan sampai nak dekat dengan waktu maghrib di masjid Jamek,KL


Sejujurnya aku ialah seorang yang agak skeptikal sikit bila melihat orang2 yang tidur di tepi jalan ni.. Dan aku  agak sedikit rasa takut dan kadang kala rasa macam..kalau boleh nak elak,memang nak elak jauh2 lalu sebelah dorang..sebab dalam fikiran aku..orang yang tidur tepi2 jalan ni selalunya orang yang kurang waras dan berbahaya...Tapi bila sampai ke tempat2 macamni..Barulah aku tahu,betapa berlainannya dorang daripada apa yang aku fikirkan selama ni...ehm..kita tengokla camna nanti..


Are you ready Jane?Ehm....
 Oleh sebab bas tidak dapat masuk ke dalam,jadik kami berjalan kaki saja untuk sampai ke Masjid Jamek tu
 Eh,ni tempat aku shopping beg ni..Tutup mata, tutup mata...Kang hilang lak sorang peserta program ni kang..=P
 Jauhla jugak nak sampainya..
 Finally...Sampai jugak..rasa agak bercampur baur...berdebar..

Solat Magrib dulu smabil menunggu pihak NGO dan JAWI

Briefing by Dr Kamsiah about homeless people

 After isyak,tgk2 makanan dah sampai untuk diedarkan kepada homeless people ni..
  Thanks for your donation..
 Menunggu arahan dan mendengar sedikit briefing daripada pihak penganjur
 Salah seorang daripada pihak pengurusan masjid yang terlibat dalam Homeless Aid ni..
 Peserta menolong memasak makanan untuk gelandangan2 yang datang..Sorry if the word is too harsh but homeless people was called 'gelandangan' in Malay Language.
 To respect their privacy,honour and sensitivity, we were not allowed to capture their face closely or even using flash to snap their picture..
 Sementara menunggu makanan siap,gelandangan ini dihiburkan dengan wayang pacak..Not only want to feed their Jasmani,but the purpose of this program is also to feed their Rohani, therefore, most of the videos shown were actually related on religious talk=) Ustaz Azhar Idrus lagi  tu...hehe

 Program ni tidak dikhususkan untuk orang Islam sahaja tapi untuk semua orang,tidak kirala asal mana,agama apa dan bangsa apa..Semua boleh join..

 Their food..
 Nasi lauk ikan..Kuah xsiap lagi..
 Setiap kami perlu memakai sarung tangan ketika memberi makanan...Cleanliness=)

 Ayor yop!!
 Nampaknya dorang dah semakin ramai...
 Sentiasa bersyukur dengan apa yang ada...

 Sesi memberikan makanan kepada warga gelandangan."Senyum dan jangan tarik muka waktu bagi makanan" nasihat salah seoarang penganjur program kepada kami..

 Membungkus makanan untuk gelandangan bawak balik 
 Selain tu, pihak kami juga mengadakan sedikit games untuk menghiburkan dorang..Alah kuiz2 yang comel2 ja..hehe..sapa dapat jawab dia dapat hadiah=)
 Siapa boleh nyanyi lagu negaraku?=)

 Bersama volunteer program,Fiza..=)

Akhirnya dalam pukul 11 lebih kami pulang...

Untuk pengetahuan semua,mostly yang homeless ni rumah mereka hanyalah di kaki2 lima, dibawah jambatan2 tepi sungai dan mereka tidur hanyalah beralaskan kotak semata-mata.Walaubagaimanapun ,pada siang hari mereka bekerja seperti biasa, dan  yang paling mengejutkan aku,ada antara mereka yang bekerja pejabat tapi turut jugak menjadi homeless dek kerana tidak mampu menampung kos sewa rumah yang semakin tinggi.

P/S: Dalam hidup ni,adakalanya kita kerap sangat merungut..Rumah kecik sangat,kereta burukla,makanan xsedapla, baju xlawala...Tapi mungkin kita terlupa yang all those defect things yang kita cakapkan tu kemungkinan adalah perfect things for certain people..Yalah,lebih baik ada,dari xdakan...Tapi,instead of merungut,watla sesuatu untuk merubah nasib sebab Allah takkan merubah nasib hamba2-Nya,melainkan kita yang merubah nasib kita sendiri..


No comments: